Jak přemoct strach a depresi

 

Ženy, které byly znásilněny, říkají, že pocit který v dané situaci převažoval byl strach. Některé dokonce uvažovaly, že znásilnění nepřežijí.

Tím strach nekončí. Strach, který prožívaly, může znovu probudit podobný pach nebo místo. Strach můžou mít z nechtěného těhotenství nebo zda nebyly nakaženy pohlavní nemocí. Později tyto ženy mohou mít strach, že budou znásilněny znovu, nebo se mohou bát, že někde potkají násilníka. Asi polovina obětí zažívá depresi, úzkost nebo fobie.

Jak situaci zvládnout a ovládnout své myšlenky a pocity? Jak se naučit vyměnit negativní myšlenky pozitivními pohledy na sebe samu?

Místo abyste si říkala, jak jste slabá, bezmocná a k ničemu, učte se říkat si, jak dobře to děláte a jak jste se zlepšila od toho zmatku, který následoval bezprostředně po útoku,“ řekla Linda Ledrayová v Recovering From Rape (Zotavování ze znásilnění). „Každý den, kdy se budete cítit méně zaplavena negativními myšlenkami a pocity, si říkejte ‚učím se získat zpět vládu nad sebou‘.“

Dalším faktorem, jak se vypořádat se strachem, je, že se člověk naučí přesně určit jeho příčinu. Když žena ví, co je spouštěcím momentem, může se ptát sama sebe: „Jak opodstatněný je tento strach?“ Například když vidí někoho, kdo je podobný násilníkovi, může si připomínat, že to není násilník a že jí neublíží.

Jiný doporučovaný způsob je cílevědomé snižování přehnaných citových reakcí. Udělejte si seznam situací, z kterých máte strach. Seřaďte je od nejméně obávané až po tu nejhorší. Pak si představujte sama sebe v té nejméně stresové situaci, dokud z ní nepřestane, mít strach. Tímto způsobem projděte celý seznam, dokud se necítíte klidná při pomyšlení na všechny tyto situace.

S pomocí přátel můžete udělat pokrok ve vykonávání běžných životních činností, jako je např. jít večer ven nebo být sama. Některé ženy překonávají strach, hněv nebo deprese tělesnou činností, jako je sport, nebo pobytem se svým domácím mazlíčkem nebo u jiných zvířat. Nakonec se naučíte ovládat svůj strach do té míry, že Vás již nebude ovlivňovat.

Nesmíme však zapomínat i na druhou stranu mince. Strach je i žádoucí. Je normální jej cítit např. v noci temné uličce, a není potřebné, abyste takový strach překonávala. Naopak, může vás chránit tím, že Vám pomůže uvědomit si nebezpečná místa.